Wednesday, April 8, 2009

TTA Snippets (Updated 10.4.09)

Fuh, busy pd masa tournament hari tu. Pada kali ini improved daripada tahun lepas. Faktor safety dititikberatkan oleh pihak penganjur dan juga oleh judges dan referees. Cuma isu misjudges masih tidak dapat dielakkan, masih lagi yg ke kaunter expressed tidak puas hati anak murid mereka sepatutnya menang, complaint itu, complaint ini.. .. .. Aku takde pd masa tue so tak boleh nak komenlah.
Ada team yg aku kantoi menipu. Anak muridnya masuk sparring ind lelaki 13-17 thn tiba2 take part dalam team sparring lelaki bawah 12 tahun. Aku tanya, dia macam blur2 buat2 confuse. Kurang assam! Kalau ikutkan hati aku, dah lama aku heret pergi ke Mr. Chow, ikutkan aku memang malas nak layan org camni, biarkan Chief Jury disqualified the whole team terus. Aku scolded Team Manager dia kat situ jugak depan parents students yg aku kantoi tu. U deserved it!


Ada parents complained hari pertama events lama sangat mula. Aku kata memang tidak dielakkan kebanyakkan disebabkan last minutes registration. Parents tu pun katalah penganjur kena pro-aktif, pendaftaran kena pre-registered, susah macam ini delay lama sangat.. .. Aku annoyed mendengarnya, bukan semua jurulatih karakter macam tu. Aku respon balik, last minute register memang tidak dapat dielakkan, sedangkan jurulatih anak saudara pun hantar last minutes!!! Bagaimana nak elak? Nak saya kata pendaftaran telah ditutup? Berubah muka dia.. .. ..


Semasa events berjalan, aku selagi boleh tolong Terence dalam task dia. Kebanyakkan Judges dan Juries aku bagi 2nd Degree ke atas dan Centre Referee aku bagi yg berpengalaman namun ada yg terlepas disebabkan ada Judges/Juries/Referee m.i.a dipertengahan event. Common berlaku. Itu aku tak boleh nak kata. Judges/Juries/Referee yg datang adalah atas dasar 'volunteer'. Akhirnya aku sendiri kena turun ring enlighten its' burden. Kehadiran dan kesanggupan senior TKD (Din, Nik, Rukman, Mahesan, Shidil, dll) sampai ke akhir event aku amat hargai, terima kasih aku katakan untuk membantu Kejohanan cepat habis. Insyallah pd kejohanan tuan nanti aku bantu sebaik yang mungkin, tidur sana pun boleh! Hu hu hu.

Tentang budak2 aku, semuanya 1st timer. Ada yang aku expect menang 1st round kalah, ada yang expect kalah 1st round menang. Aku puas hati dengan pencapaian mereka dalam Champs tersebut, tak sia2 penat aku mengajar akhirnya mereka membuahkan hasil membanggakan aku. Skrg nie, mereka sibuk nak try skill baru yg mereka tengok, dah boleh katakan ada pengalaman tp aku respek semangat mereka. Next Champs, DTA, aku akan hantar mereka lagi insyallah dengan tambahan crowd sedikit.

3 comments:

Sharifudin said...

Masa aku jadi chief utk event sparring. Clearly Chung tu menang tetiba judge belah kiri aku bg Hung menag padahal obviuosly x dak point Hung tu. Hung tu bdk Melaka. Terus aku tanya judge tu .."U dr mana?.." . Cuba teka budak tu jawab aper?..Yes..dia ckp dia dr MELAKA. Hu..hu..kot ye pun nk tlg state jgn la obvious sgt...ni la judge yg x beretika dr MELAKA ..di ulang ..dr MELAKA ..

Anonymous said...

ulang balik? dr MELAKA seperti Ketua MEnterinya....
about the last photo tu, yg ujung tu tgh cari ilham ke tidu????

Adam A. said...

Misjudge3x.. .. takkan habis sampai bila2 isu ini.

Knp tak gunakan kuasa veto sbg Chief Judge untuk overwrite decision dia? Bukannya nak menipu tetapi menegakkan yg benar.. ..