Monday, March 23, 2009

Tkd Ada Unsur2 Keugamaan?

Tkd nie ada unsur2 keugamaan?

Sure mesti ada yang gelak membaca title entry aku nie. Sejak aku gantung banner TKD aku nie, baru jer x sampai seminggu, kelas aku menerima kunjungan nak melihat, ada yang berlatarbelakangkan pelajar silat dan aku seronok ada yang melawat tetapi yang buat aku tak seronok bila tgk budak2 excited tgk latihan dan budak2 tue try sama mereka sendiri, pantang aku melihat dan cepat aku menegur.

Aku dapat sms daripada parents nie, kebetulan dia nie cikgu di sekolah agama berdekatan dengan kelas aku. Katanya dia nak menghantar anaknya untuk berlatih TKD, aku 'never say no, you are welcome to my class'. Kemudian dia ada bertanya, adalah org2 yang menceritakan pada dia bahawa TKD nie ada unsur2 keugamaan, ritual, baca2, takut lari akidah. OMG!!!!! TKD nie lebih kurang yoga ker yg kena banned?

Ada jugak orang yang berfikiran begitu, aku tak nafikan provokasi yang sedemikian, Cuma aku sedih bila orang memberi pandangan tanpa soal selidik dahulu latar belakang. Paling ritual pun aku buat, iaitu baca doa penerang hati (buat org Islam) sebelum mula kelas.

Aku kata pd parents tue, ‘Apa yg akak dengar tue adalah tidak benar, latihan TKD ini melibatkan mental dan fizikal tiada unsur ritual yang diamalkan’. Dtglah ke kelas saya dan saya akan tunjukkan semasa sesi latihan.

Kita nie bukan macam seni yang lain, kena mandi bunga, baca jampi serapah, pakai tangkal, mandi minyak.. .. .. ritual sana spiritual sini. Aku x ingin semua tue, aku nak secara latihan secara zahir, mental dan fizikal menerusi sistem latihan kosentasi tradisional dan moden.

Dan aku jugak bukan seorang yg suka menfitnah seni itu x elok, seni aku yang bagus, seni itu cilok seni aku, cheh gila apor!! Otak letak kat lutut aper org2 camnie? Apabila konsep permikiran dibasuh sebegitu, tidakkan berkembang diri kita sendiri dan kita tidah ubah seperti katak di bawa tempurung.

Aku ingat pada masa aku gantung banner TKD aku, ada ler pakcik nie lepas sembahyang isyak keluar bising bertanya “takder silat gayung ker? Mcm hebat, marilah try dgn gayung! Tgk hebat x hebat.” Wife aku ada masa tue, aku ckp kat wife aku, “itulah org yang tiada akal ketika bercakap, hanya tahu menguji kekuatan fizikal dan membandingkan antara seni ini kpd seni yg lain. Tak perlu layan orang yang sebegitu.” Semua seni beladiri adalah baik dan yang mengekalkannya baik adalah individu yang mempraktiknya dan juga yang membuatnya nampak tidak baik juga adalah individu tersebut.

Aku tak pernah ada musuh dalam seni yang lain dan tidak suka membuat musuh. Terpulanglah kepada individu tersebut. Pernah aku buat baik pada seseorang, dia pun tabor janji manis pd aku dan akhirnya aku tersadai dengan janji2nya yang ‘manis’. Siapa makan cili dia yang terasa pedasnya.

Di IMAF’08, semasa sesi private dengan GM Hanshi Albert, aku berpartner dengan orang silat melayu. Katanya teknik2 yang ditunjukkan adalah berasal dari buah silat. Aku x nak menjadi dan bersikap seperti demikian. Biarlah dia dengan kefahamannya dan keagungannya. Kita harus bersifat terbuka dan rendah diri, mengenali seni2 yang lain dengan minda yang terbuka dan rendah hati bukannya dengan sifat menbanding-bandingkan dan memperolokan seni yang lain.

Orang yang bersikap begini sebenarnya orang yang tidak harus kita contohi. Doakanlah agar orang2 sebegini cepat sedar dari kesilapan dan keegoannya sendiri. Dan ingat kepada nawaitu anda ketika mengajar kepada students kita, ikut resmi padi makin berisi semakin tunduk bukan seperti resmi lalang makin tinggi semakin terhuyung-hayang tiada haluan.

Ini menambahkan lagi tensi aku, tunggu! Aku nak pergi cuti jugak!!!

14 comments:

Abdul Rahman said...

Sabar je lah Adam oiii!!

Kalau ada unsur2 keugamaan lain dan memesongkan aqidah takkan Sekolah Agama kat Terengganu ni berlambak yang ada Taekwondo debagai satu aktiviti Ko-Kurikulum.

Aku dulu bersekolah di Sek. Men. Agama (Atas) Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu. Sek. Men. Keb. Agama Sheikh Abdul Malik pun ada Taekwondo (Sekolah Kuro Obi ni).

Aku pun pernah mengajar Taekwondo di Sek. Rendah Islam Al-Amin Kerteh dan Dungun, Tahfiz Al-Muqorobbin dan Sek. Imtiaz (Muridnya kena hafaz 30 juzuk Al-Quran bila habis tingkatan lima)

Tu saje je ada yang buat fitnah utk kepentingan diri sendiri je tu.

Noordin Khalid said...

He he he

Dah selalu hingga hilang dah rasa bosan melayan karenah camtu.

Baca ni kawan2...
Seni bawah tempurung
http://sirnoordin.blogspot.com/2009/02/seni-bawah-tempurung.html

Anonymous said...

jwapan ringkas aku buat org itu....akal pendek, mata rabun, buta hati dan bodoh sombong.

Jawapan panjang--di blog saya

Sharifudin said...

X per la Dam..jgn gv a DAM ehh...give a DAMN ke mamat2 tu. Bukannyer papa kedana kiter klau diaorang x join kelas kiter.

Pegi archieve entry aku yg lamer2 perihal silat vs TKD ni ...byk pahit maungnyer dok layan org2 cam ni yg kekadang buatkan kiter terpaksa "melagakkan" diri jugak walaupun jauh kt sudut hati ni ..kecik sgt rasa nyer diri kiter ni. Wassalam.

Anonymous said...

jgn la kecewa layan org bengap. nanti dia kata, tgk tu, sifu tkd tergugat kena kritik skit.

takda hal punya. kalau aku la kan...pendek cerita...aku angkat selipar aku dan tenyeh muka dia..itu baru selipar. hihihi

Adam A. said...

jauh di sudut hati ada sifat hormat pd yang tua, senyum kambing jer la kat pakcik tue tetapi jauh di sudut hati yg sebelah lagi terasa nak pergi hardware beli 'gayong' (mandi) nak test keras tak keras.. .. .. ..

Rupa2nya senior aku pun dah merasa.

zunnur said...

Sala, saya terjumpa blog saudara ketika mencari adakah TKD ada unsur2 yang menjejaskan aqidah umat Islam. Saya berminat hantar anak saya belajar TKD di sekolahnya cuma agak risau kerana jurulatih2nya adalah beragama Hindu tetapi mempunyai pengalama TKD peringkat dunia. Saya harap saudara dapat memberi sedikit nasihat dan penerangan ttg masalah saya ini di sini. Kerisauan saya bukan krn TKD itu ttp krn jurulatihnya. Terima kasih.

Adam A. said...

Salam Zunnur,maaf kerana lambat membalas.

Benarkan saya untuk membantu :-

Unsur sensitiviti ugama dalam TKD ini tidak wujud sama sekali. Konteks syllabus TKD ini berpandukan kepada latihan ketahanan fizikal dan juga mental dan tiada unsur2 batin/rohaniah/dll dalam pembelajarannya.

Tidak salah untuk menghantar anak Zunnur untuk berlatih di bawah jurulatih yg berugama Hindu. Mungkin Zunnur berasa tidak selesa jika jurulatih tersebut berbicara dalam bahasanya kepada anak murid yg sebangsa dengannya. Jangan salah faham, mungkin dengan berbicara dalam bahasanya dapat membantu pemahaman pelajar tersebut.

Walaubagaimanapun, perhatikan ketika sesi latihan tgh berlaku :-

1. Adakah jurulatih mencuba sedaya upayanya untuk mengajar? Atau hanya sekadar diwiselnya shj?

2. Adakah jurulatih memakai uniform ketika mengajar?

3. Adakah jurulatih menggunakan bahasa yang tidak enak atau tidak tahu berbahasa ketika mengajar?

4. Adakah anak Zunnur faham atas apa yang dibelajarnya pd akhir latihan?

Untuk membuka minda dan kefahaman Zunnur sila klik di link2 yg berikut :-

http://admtkd.blogspot.com/2008/04/wtf-class-or-its-just-for-sake-of.html

http://gohek.blogspot.com/2009/02/bapa-cakna-tkd.html

Semuga apa yg saya tuliskan di sini sedikit sebanyak dapat membantu Zunnur dalam mengatasai kekusutan.

"Feel free to ask, and I will feel free to answer with my best knowledge."

zunnur said...

Salam saudara Adam,

Terima kasih atas respons saudara ini yang sudah pasti akan banyak membantu saya untuk membuat keputusan bagi anak saya. Sebenarnya, saya amat berminat untuk menghantar anak saya belajar TKD kerana dalam Islam pun ada galakkan untuk mengajar anak2 berkuda dan memanah, yang mana semua itu bukan semata2 sukan, tetapi juga ada manfaat lain didalamnya seperti juga TKD.

Saya agak khuatir kerana saya ada terbaca mengenai tatacara TKD yg terdapat di dalamnya aktiviti bertafakkur dan mengosongkan fikiran, dan satu lagi mengenai tunduk hormat seperti rukuk. Sekiranya saudara ada info mengenai perkara2 yg saya sebutkan, diharap saudara dapat memberi respons. Untuk pengetahuan saudara, tidak ada sebarang niat di sebalik soalan2 saya kecuali utk membantu saya memberi yg terbaik utk anak saya.

Saya juga agak sedih dgn perkara2 yg dialami saudara seperti yg diceritakan dlm post di atas, sepatutnya mrk memberi sokongan kpd org Islam yg ingin mengajarkan ilmu yg berguna.

Terima Kasih.

Adam A. said...

Salam Zunnur,

Aktiviti bertafakur atau lebih tepat lagi bermeditasi adalah salah suatu cara untuk mengosongkan dan men'defragment'kan minda dan fokus untuk suatu perkara. Saya pernah menggunakan latihan ini kepada para pelajar saya tetapi tidak berhasil kerana mereka tidak dpt fokus dalam istilah lain mereka main2.

Tunduk hormat adalah tradisi dlm seni TKD ini. Adalah diharapkan Zunnur tidak salah faham dalam perkara ini. Tunduk hormat atau 'bow' tidak sama sekali seangkatan dengan rukuk dalam solat kita. Tidak sama sekali membawa jika ianya dikatakan suatu penyembahan. Ia adalah suatu cara hormat kepada jurulatih; badan tunduk dalam 5 darjah dan mata memandang kepada jurulatih. Bukannya dengan cara menunduk hampir 50darjah dengan mata memandang ke bumi. Itu adalah salah dan boleh disalahertikan oleh sesetengah pihak.

Jurulatih hendaklah mengajar cara 'bow' yg betul, definisi 'bow' dlm TKD bukan kepada pelajarnya malah kepada ibubapa juga agar 'misconcept' tidak berlaku.

Yg paling penting sekali adalah nawaitu kita untuk belajar. Jika asalnya nawaitu anda serong, malah saya sendiri tidak dpt membantu.

Ringan di bahu apabila dpt membantu Zunnur dalam perkara ini. Semoga anak Zunnur maju dalam seni TKD.

zunnur said...

Salam saudara Adam,
Terima kasih atas semua jawapan yg saudara berikan, takut jugak saudara akan sangka saya nak mempermain2kan TKD dgn soalan2 ini seperti yg pernah sudara alami. InsyaAllah saya akan hantar anak saya menyertai kelab TKD hari Ahad ini dan selepas itu sy akan cuba pantau pengajarannya mengikut tips2yg saudara berikan sebelum ini. Sekali lagi t/ksh diatas masa yg saudara luangkan.

Adam A. said...

Zunnur, you're most welcome!

zunnur said...

Salam, nak tanya lagi boleh? :)

Anak saya dah register dgn kelab TKD Koryo last week and he enjoyed his first session.
Saya diberi satu borang yg saya perlu tandatangan mengatakan saya takkan buat apa2 tuntutan sekiranya berlaku kecederaan ke atas anak saya ketika latihan. Adakah ini procedure biasa?

Terima Kasih.

Adam A. said...

Boleh saja!

Itu namanya Borang Perlepasan. Ianya bertujuan untuk melepaskan sebarang tuntutan/tanggungan/dakwaan jika berlakunya sebarang kecederaan semasa sesi latihan/aktiviti dijalankan.

Walaupun begitu, para jurulatih akan memberi rawatan kecemasan yang perlu jika ianya berlaku.