Tuesday, March 17, 2009

Ketakutan Anda adalah Punca Kekuatan Anda

Aku pasti ramai students di luar sana yang mempunyai perasaan takut ketika berlatih. Aku mendefinisikan maksud takut di sini adalah dari segi emosi. Apabila students kita melihat sesuatu yang baginya menakutkan ataupun mengerikan apa yang akan berlaku pada si dia ini adalah ruang untuk menerima menghadapi perasaannya sendiri telah tertutup.

Sebagai contoh aktiviti yang mungkin mencetus ketakutan seperti free sparring, self defense, merasai kesakitan mahupun membuat breakfall. Sebagai pelatih TKD, mungkin ada segelintir yang mungkin tidak bersetuju dengan aku yang mana kita sebagai pelatih hendaklah merasa perasaan itu dan dengan itu perasaan itu akan hilang sedikit demi sedikit.

Kita sebagai jurulatih tidak boleh menggunakan kekerasan dengan mengarahkan students kita untuk melakukan sesuatu yang dia takuti, sebaliknya dengan mengajar dia cara untuk melakukannya. Ketakutan itu adalah sebahagian daripada ‘defensive barrier’ yang semulajadi wujud dalam diri kita. Jika kita melatih perasaan itu dengan sendiri kita dapat mengatasi halangan yang paling hebat di dunia iaitu diri kita sendiri.

Adalah tidak keterlaluan untuk aku menyatakan di sini iaitu dedahkanlah, berilah perasaan takut itu kepada students kita agar dia dapat belajar untuk mengadaptasikan dirinya dalam situasi tersebut. Dalam pada cara aku, aku memberi takut itu dalam bentuk self-defense, aku kenalkan rasa sakit pada mereka, aku membuat mereka merasa kesakitan itu malahan ada juga menitis airmata kerana sakit itu. Aku mengajar mereka breakfall dan aku sendiri yang ‘throw’ mereka dalam keadaan itu mereka sendiri berasa takut untuk dijatuhkan. Dan tak lupa, aku juga membentukkannya dalam konteks pelajaran free sparring. Kenapa? Aku mahu mereka sebati dengan perasaan itu dan dapat mengatasinya dan mengawalnya pada bila2 masa. Bahkan perasaan takut/sakit itu akan membuat badan mereka imun dan meningkatkan daya ketahanan fizikal dan mental mereka.

Mungkin ada yang akan menyatakan cara aku agak keterlaluan, dan tidak keterlaluan untuk aku menyatakan aku peduli apa?! Sepanjang pengajaran aku pada students aku, dari berumur 6 tahun berasa seronok dalam merasai kesakitan itu dan ingin melakukannya lagi. Bukan maksud aku di sini untuk menyakitkan atau mendera students aku tetapi konsepnya adalah untuk memberi rasa takut/kesakitan minima atau ‘intermediate’ yang cukup untuk mencetus reaksi dan tindak balas meraka.

Kepada sahabat2 aku dan jurulatih2 yang lain, berilah kesakitan itu kepada students anda, bahkan mereka akan merasa lebih yakin dan positif dalam memahami konteks seni beladiri TKD. Dari situ students anda akan mendapati ketakutan itu sebenarnya salah satu punca kekuatan kendiri.

No comments: