Monday, February 23, 2009

My Ankle Dislocated

Mcm mana boleh jadi nie? Hmm, nieler nak berceriter.. .. .. Tgh2 dok training kat TTA under program baru Master Yeow, aku terseliuh ankle aku. Fuh! Sakitnya tak terkata, aku ingatkan ankle aku patah. Selamat ada Eric, dia rushed belikan ice utk aku buat compression.

After 30 mins compression, ankle aku still sakit, nak pijak pun x leh. Eric offered nak tlg hantarkan aku pergi ke nearest clinic utk check-up. Master Yeow pulak mintak aku ikut dia jumpa sensei cina nie kat SS17. Katanya tak sakit. Nak kater aper? Ikut jerlaa.. .. .. Berpegang pd tongkat aku turun tangga, naik keter Eric terus ke sana.

Sampai ajer, aku org ke-5. Ada org tgh buat bekam ala style cina, aku perhatikan jer.. .. .. Sampai turn aku, sensei nie tanya aku (dlm bahasa cina), he he he, nak tergelak jap aku.. .. Master Yeow explainedla kat sensei nie….then dia ckp melayu dgn aku. “Mana sakit?”, sambil dia picit2 area ankle aku.

“Tahan sikit aaa” ckp sensei tue. .. .belum sempat aku kata “ok”, dia putaq2 ankle aku mcm kepak ayam!!! Meletup2 bunyi aku dengar tp sakitnya nak buat aku melompat dari kerusi tue! Lepas tue dia sapu ubat dia, bandaged aknle aku, then dia kata, ankle aku dislocated.3 hari aku takleh bukak bandage, takleh kena air, makan kena pantang.

Habis selesai, aku keluar boleh jalan tp limpinglah.. .. .. Skrg nie beransur pulih.. .. Fyi, tempat mat yng aku twisted ankle aku tue sama tempat dengan Kenneth sprained sebelum nie. Kenneth courtesy called aku, tanya aku bagaimana. Dia dgn Master Yeow nak tgk mat tue balik kalau mat tue ada defect, takut org lain lak yg kena senasib. Aku kata kat dia, “Your bad luck had fallen to me”.

Anyway, aku kira bernasib baik. Kalau aku gie konvensional medical, ankle aku kena cast, rehat 3 bulan, ambil ubat pain killer dan physiotherapy lak lepas tue. Mau2 makan dalam 6-8 bulan. Huh, tak sanggup aku.. .. .. Cuma skrg nie kenalah aku slow2, future training kenaler pakai ankle guard.

*Ini kecederaan dislocate aku yg ke lima untuk dalam penglibatan aku dlm TKD. Sebelum injury nie, left thumb aku dislocated semasa Seminar Shoinji Kempo tp aku sendiri yg popped in balik.

5 comments:

Ayasu Kuro-Obi said...

X-Ray pun penting. Mana tahu tulang tu mcm mana.

Sharifudin said...

adat la tu Dam...x sah jd martial artist klau x terkehel sekali dua he..he.. Anyway semoga cepat cure dan biarkan ankle tu rest seadanyer.

Adam A. said...

Hj, aku mmg nak gie x-ray, tgk2 kalau free esok, insya-allah.

Ada org kata kiter nie dah tua.. .. badan pun x mcm dulu.. .. sodih pulak mendongarnyer.. .. Dulu ukur lilit 27" skrg ukur lilit 32".

Walau aper2pun, jiwa biaq muda.. .. he he he, betul tak Mr. Sidekick?

Anonymous said...

okla tu, bina la kekuatan hati sedikit sebyk sebagai ganti kepada kekuatan fizikal yg berehat sementara.

Sharifudin said...

ha..ha..betul..betul..betul.. (jawab style Upin & Ipin..)