Tuesday, October 2, 2007

Shorinji Kempo

Seminar nie dah lama buat, tak silap pada tahun 2005, x ingat dah aku.. .. .. Aku ada ambil seminar advance self defense untuk martial arts nie.. .. .. basically ianya macam Aikido, locking techniques, throw, sweeping, mmg marvelous. Pd masa tu yg attend student black belts aku dan Sathia. Adalah dalam 10 orang. Jurulatihnya nama Yaacob Gabriel, 4th Dan Black Belt.


Aku pernah pergi ke gym dia berdekatan dengan Dewan Bahasa & Pustaka. Time tu tgh training for demo utk kelas baru. Kali nie kami buat utk advance self defense utk black belts sahaja. Teknik yg dia ajar tu basically memang superb, dari pressure points, locking dan blocking dan attacking.

Aku partner dgn kawan aku nie, Khairul. Dia nie sedap badannya untuk throw. Tgh2 sedap memblocking, secara x sengaja si Khairul telah dislocate thumb kanan aku... Udah, lurus macam pembaris. Dtgnya si Yaacob nie, dia pop in balik jari tu.. .. sakitnya x terkata.. .. .. terdiam jap aku kat situ.. .. ..


Balik jer aku terus buat scan x-ray. Selamat takde aper2, cumanya selang beberapa hari, dah macam belon jadinya.. .. .. bengkak. Ok, balik dari cerita td, banyak dari self defense yg dia ajar aku praktikkan dan diversify dalam kelas aku. Dari dia jugak, aku banyak belajar ttg human body parts, pressure points, vital points yg kita x tahu.. .. .. Sejak dari hari tu, aku dah minat nak belajar lagi.. .. insya-allah aku akan panggil dia lagi untuk buat seminar level 2. Cuma menunggu masa dan hari sahaja.

No comments: