Tuesday, September 4, 2007

Keter aku broke down.. ..

Al-kisahnya.. .. .. dalam pukul 6.00 ptg, aku dari tempat kerja aku, Taman Tun Dr. Ismail menuju ke DBKL.. .. ..aku singgah jap kat stesen minyak Shell kat depan Eastin hotel.. .. dah pump minyak.. . .aku ignite keter aku..tiba2.....TUP!
Aku pelik bunyi apa lak tu? Aku ignite balik kali ini takde bunyi terus semua electrical keter aku shut down. Takde lampu, dashboard meter signal x menyala.. .. semualah! Aku dah suspens kat situ.. .. Apalah balak aku kali ini.. .. ..
Aku minta brader Shell tolong tolak keter aku kat parking lot.. .. kemudian dtg satu brader nie, nama dia Riduan, katanya dia ada member mekanik mobile, so aku minta tolong dia panggil member dtg sini tgk2kan keter aku.... sambil2 tu dia dok godek2 fius box aku.. .. tgk2 dua fius relay aku dah burned. Tapi aku suspect sebab tak kan sebab relay keter aku semua elektrikalnya shut down. Riduan pun agreed gak.. ..
Tunggu punya tunggu, member dia (Azli) pun dtg... ... aku pun bgtau problem. Tgh2 dia check, rupa2nya bateri clamp aku not in good shape. Satu clamp dari timah satu clamp dari besi.. .. Aku tgk clamp timah tu mcm kena toreh.. .. teruklah tu.. .. Mamat tu kata aku kena tukar dua2 clamp tu ke tembaga punya.. .. problem dia start sebab clamp nie x tak dapat supply full, so relay aku panas dan burned akhirnya. Buat sementara nie dia buat temporary 'cure' bagi keter aku start balik... tukar dua relay, korek clamp tue dan Al-hamdulillah! Takdeler yg major faulty semalam.
Aku tanya Azli berapa yg nak aku 'hulur'? Dia kata ikhlas, tp aku mendesak juga sebab dia dtg dari Sungai Buloh, hujan lak tu.. .. .. kos tenaga harus diambil kira jugak.. .. tak sedap lak hati aku kalau tak hulur sikit kat dia.. .. so malam tu aku keluar dari Shell dalam pukul 7.15 malam.. .. Insyaallah, aku kena singgah jap mana2 workshop nak tukar battery clamp tu.. .. boleh aku buat sekali computerised tuning.
- The End -

No comments: