Thursday, May 14, 2009

Self Defense Course

Hari ini aku terlintas nak buat kursus self defense untuk black belt, so aku pikir nak panggil sekali DTA dan Sir Eizam untuk join sekali. So, cepatlah aku e-mail kat sumer orang. Oklah, aku ada terima respons yang menggalakkan daripada budak2 DTA, Ibrahim pula no hal nak buat kat PNB, Cuma tunggu green light jer la, katanyalah.

Tiba2 aku terfikir yg aku buat nie tak mengikut prosedur yang betul, iyelah aku kena go through dulu dengan Sir Din dan Sir Eizam baru boleh randomly send e-mail. So, mistake aku yg aku tak terfikir. Maaf semua! So, aku segera buat courtesy e-mail dan apologize kat head instructors nie, aku harap mereka tak terkilan.. .. .. sorry ya!

Kursus nie aku nak tight up dengan Sensei Yacob under Shorinji Kempo W.P.K.L & Selangor. Kiranya under KL dan Selangor dia yg pegang. Dulu aku ada join kursus dia tak silap pada tahun 2006 under Dynamic pada ketika itulah. Sekarang ini dah 2009, entah aku rasa aku pun dah ingat2 lupa teknik2 yg Sensei ajar.

Aku call Sir Din yg pada ketika dia tgh on the way balik dari audit di Perak. Iyelaa, aku rasa time tu tak beberapa kena mungkin dia pun tengah ada somethingkan.. .. .. so aku mintak dia tengok e-mail dia lah. Sir Eizam pulak replied e-mail aku, he said my idea was fantastic. Hu3, thank you!

Initial idea aku adalah untuk komuniti melayu kecik aku nie, Sir Eizam, Sir Din, Nordin, Hj Saiful, Rahman and others. Nak tunggu idea direalisasikan oleh MGTF sampai bila aku pun tak tahu. Hu3. So, aku mengambil inisiatif untuk mulakan dulu untuk geng kecik yg berjiwa besar nie.

Dasar kursus ini adalah untuk improve the quality of malay black belts, belajar teknik2 baru di bawah seni beladiri yg lain, at the same time untuk build up relations dengan Sensei Yacob nie. Apa yg aku dapat tahu selepas berborak 10 mins dalam telepon dengan Sensei Yacob, beliau memang ikhlas untuk mengajar lebih2 lagi untuk membangunkan bangsanya sendiri. Thumbs up! Yes, Sensei Yacob memang seorang yang peramah dan rendah diri. Tak silap akulah, pd tahun 2006 dia 4th dan, dan sekarang dah 2009 masih lagi 4th? Kalau ikut peredaran masa, mungkin beliau sudah 6th sekarang, entahlah, hanya dia sahaja yg tahu.. ..

Tentang isu pembayaran, al-hamdulillah, aku seronok apabila beliau menegaskan pendiriannya yg tidak mengejar kemewahan duit. Teringin aku nak mengetahui lebih lanjut tentang pendiriannya dalam seni Shorinji Kempo. Apa yg aku hendak belajar pada kursus itu nanti adalah lebih kepada joint manipulations, pressure points, vital points, ground works yg sememangnya aku tahu seni Shorinji Kempo memang lebih menjurus kepada itu.

Aku agak terkejut jugak sebab Sensei Yacob masih ingat lagi kepada aku, terharu, hu3. Rupanya Sensei mengikuti perkembangan aku dalam blog aku nie. Sempat lagi dia mengucap tahniah atas kelahiran anak aku. Many thanks for the good thought!

So, aku harap untuk mendapat warm respons dari DTA dan Sir Eizam jugak, tak salahkan untuk kita memajukan diri kita, bersama-sama meningkatkan kualiti dan kefahaman dalam dunia seni beladiri ini. Mungkin selepas ini aku nak ke Silambam pula untuk belajar main senjata, long stick dan etc. Insyallah!

Sesiapa yg nak mengenali Sensei Yacob dengan lebih lanjut, ini link beliau, Shorinji Kempo.

No comments: